ترکیه به لطف بیمارستان‌های مدرن، نیروی انسانی آموزش دیده، پزشکان متخصص، زیرساخت‌های تکنولوژیکی و تجربه خدمات درمانی را که در حد استانداردهای اروپایی ارائه می‌دهد، تعداد بسیاری گردشگر سلامت را به خود جذب می‌کند. لازم به ذکر است کیفیت خدمات بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی در ترکیه توسط اعتبار جهانی تأیید شده‌اند. آژانس‌های اعتباربخشی جهانی، 42 مؤسسه بهداشتی، 37 بیمارستان، سه آزمایشگاه و یک مرکز پزشکی سرپایی ترکیه را در رتبه دوم جهان قرار داده‌اند. مجله بین‌المللی سفرهای پزشکی IMTJ ، ترکیه را پس از آمریکا و کره‌ جنوبی و بالاتر از تایلند و آلمان، به عنوان سومین کشور ایده‌آل برای گردشگری سلامت معرفی می‌کند.

آلمانی ها، لیبیایی ها و عراقی ها در بین گردشگران پزشکی در ترکیه، بیشترین تعداد بیماران خارجی در حوزه چشم پزشکی بوده اند. گردشگران اروپایی و دیگر کشورهای آسیا نیز به عنوان گردشگر سلامت در حوزه دندانپزشکی، جراحی قلب و جراحی پلاستیک، به ترکیه مراجعه می کنند.

مهمترین بیمارستان های ترکیه نیز در استانبول، آنتالیا و ازمیر واقع شده اند. علاوه بر مراکز درمانی، وجود آثار تاریخی فراوان، داشتن سواحل زیبای مدیترانه و مردمی خونگرم و مهمان نواز فرصتی مناسب برای ترکیب گردشگری سلامت و تفریح با یکدیگر می باشد.

مطابق آمار در سال حدود 10 میلیون نفر اقدام به سفر به کشورهای پیشرو در این صنعت دارند، که سهم ترکیه در سال 2022 نزدیک به 1.5 میلیون نفر در سال با درآمدی بالغ‌بر 10 میلیارد دلار است. در سال ۲۰۰۸ ترکیه میزبان ۷۵ هزار گردشگر سلامت بود و در سال ۲۰۱۸، این رقم به ۸۵۰ هزار رسید. این رشد ده‌برابری منعکس‌کننده مدل موفق گردشگری سلامت ترکیه در دهه‌ی گذشته است. هم‌اکنون، استانبول به تنهایی ۳۶ بیمارستان شناخته شده با گواهی بخش IPD دارد. یعنی این شهر در ترکیه از اکثر کشورهای دنیا در زمینه گردشگری سلامت فعال‌تر است.

به همین خاطر بر آن شدیم تا با انتقال تجربه، از بیمارستان های موفق ترکیه به ایران عزیزمان، مقدمات جهش در جذب توریست سلامت را پایه گذاری نماییم و سعی کنیم تا دانش فنی این صنعت را به روئسا و مدیران ارشد بیمارستان ها و مراکز درمانی ایران طی یک همایش علمی انتقال دهیم.