معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در همایش ملی بهره‌وری ایران، گفت: در این سال‌ها بهره‌وری را به موضوع اقتصادی تقلیل داده‌ایم درحالی که بهره‌وری محدود به اقتصاد نیست، بلکه می‌توان مفهوم بهره‌وری را در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اداری تعریف کرد و نمی‌توان آن را تنها با شاخص‌های اقتصادی تعریف کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، میثم لطیفی با بیان اینکه ناموس طبیعت بهره‌ور است و گاهی با ندانم‌کاری‌های خود غیربهره‌ور عمل می‌کنیم، اظهار کرد: گمان می‌کنیم بهره‌وری وظیفه دیگران است در حالی که همه می‌توانیم بهره‌ور باشیم. هر فردی چه در بخش دولتی و چه غیردولتی مکلف است که در مسیر ارتقای بهره‌وری گام بردارد.

وی افزود: موضوع بعدی که باعث شده مفهوم بهره‌وری تقلیل یابد، این است که فکر می‌کنیم بهره‌وری باید فقط در حوزه‌های کلان اتفاق بیفتد، در حالی که بهره‌وری هم در  تصمیمات راهبردی باید مدنظر قرار گیرد و هم در سطح خرد و امور روزمره باید مورد توجه باشد.

لطیفی با تأکید بر اینکه موضوع بهره‌وری در صدر برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یکی از اهداف اصلی این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بهره‌وری باید در چهار عرصه منابع انسانی، مدیریت فناوری و سرمایه محقق شود که این امر مستلزم تشکیل کارگروه‌هایی در این زمینه است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور عنوان کرد: گفتمان درباره بهره‌وری نباید محدود به همایش‌ها شود، باید مروج بهره‌وری در کشور باشیم و اگر بخواهیم بر مشکلات کشور غلبه کنیم باید به سمت بهره‌وری برویم.

دکتر لطیفی با بیان اینکه تحریم مسئله اصلی بهره‌وری نیست، یادآور شد: تحریم اثر دارد، اما آیا گلوگاه‌های صدور مجوز، فرایند اداری، صدور آرای قضایی و... ارتباطی به مقوله تحریم دارند؟ برای نمونه، گاهی اوقات کالایی به ‌دلایلی همچون صدور مجوز در حال فاسدشدن در گمرک است، اما این فرایند آنقدر زمانبر است که واردکننده ما دچار یأس می‌شود، بنابراین اینها لزوما مربوط به تحریم نیست.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از گلایه‌ها در حوزه جذب و استخدام کارکنان، بحث بررسی صلاحیت‌های عمومی است که 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد، گفت: در حوزه مدیریت با چالش تعدد دستگاه‌های برنامه‌ریز مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور، سرمایه است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد در داخل، سرمایه به‌قدر کافی وجود دارد، اما آیا این سرمایه به‌دست کسی که باید می‌رسد؟ گاهی اینگونه نیست. امروز سرمایه‌گذاری گران تمام می‌شود، به‌بیانی، پول، گران به‌دست تولیدکننده می‌رسد. همچنین تعدد بانک‌ها و غیربهره‌ور بودن‌شان و قیمت بالایی که برای تأمین پول می‌شود. از موضوعاتی هستند که باید برایشان تصمیم اساسی گرفت.

دکتر لطیفی در پایان گفت: قطعا مقاومت‌هایی در برابر این تغییرات خواهد بود، در مدیریت، تغییر اینرسی سکون داریم، ولی وقتی بر آن غلبه کردیم به‌راحتی می‌توان این مسیر را طی کرد.

شایان ذکر است، همایش ملی بهره‌وری ایران، روز دوشنبه اول خرداد ماه، همزمان با روز ملی بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف با حضور جمعی از مقامات دولتی و متخصصان حوزه بهره‌وری برگزار شد.

picture1

https://www.npo.gov.ir/news/id/3627/%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA